5. toukokuuta 2016

ÄITIYS JA TYÖKUVIOT

Luin hetki sitten vauva.fi sivuilta artikkelin missä lapsen saaneen nyt kaksivuotiaan äidin oli vaikea saada töitä. Töihin paluu äitiysloman jälkeen ei enää ollutkaan itsestäänselvyys. Työhaastatteluissa äitiä eli työnhakijaa oli painostettu usein lapsista? Pienen lapsen äitiä pidettiin artikkelin mukaan riippakivenä työpaikalla, työkaverina joka olisi paljon poissa mahdollisesti sairastelevan lapsen takia.
Tässä kohtaa huokasin syvään. Minun pitää olla todella onnellinen siitä, että työni ja asemani työssäni odotti minua lähes kolme vuotta (siitä kun ekan kerran jäin äitiyslomalle 2011) . Palasin automaattisesti takaisin samaan duuniin. Vaikka työhön ja uuteen arkirytmiin oli totuttelu en usko, että se näkyi työpanoksessani. Sain vastuullisia työtehtäviä takaisin ja tässä sitä ollaan edelleen. Vuorotyöni ansiosta minulla on mahdollisuus joustaa työajoissa ja suunnitella mahdollisia arkivapaita lasten kanssa. Tietysti myös miehenikin joustava työ antaa oman panoksensa meidän toimivalle sirkukselle. 
En koe, että minua kohdeltaisiin eri arvoisesti mikäli joudun olemaan lasten flunssan takia pois töistä. Toki asiaa helpottaa jälleen lasten isin panos ja jaamme tasaisesti poissaolot mikäli niitä on tullakseen. Kyllähän sitä joskus meinaa epätoivoon vaipua kun tietää, että töitä olisi mutta on pakko jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa. Kylmä faktahan on tietysti se, että minulla on siihen täysi oikeus eikä se saa vaikuttaa työyhteisössä millään tapaa.
En tiedä kuinka kävisi jos alkaisin hankkimaan uutta työtä? Kysyttäisiinkö minulta perhekuvioita, kuinkahan paljon se vaikuttaisi. Olisinko harmissani jos en saisi duunia siksi, että minulla on kaksi ihanaa kultakimpaletta, lapseni...
Kyllä siinä varmasti tulisi paha olo. Onneksi minun ei tarvitse vaihtaa alaa tai työtä ja olen onnellinen juuri näin. Juuri näiden työkavereiden ja esimiesteni kanssa. Joista meistä jokainen on saman arvoinen työyhteisössämme.
Näin Äitienpäivän kynnyksellä haluan vielä sanoa kaikille epäröiville, että me äidit ollaan oikeesti aika kovia tyyppejä, meillä on pitkä ja kärsivällinen pinna. Me osataan järjestää asiat nopeasti tärkeysjärjestykseen, priorisoida. Me hypätään vaikka kaivoon jos tilanne sen vaatii, eli heittäydytään ja annetaan kyllä kaikkemme! Niin työmaalla kuin kotonakin. <3




Hellyyttävä Äitienpäivälahja ennakkoon <3


-Rea

6 kommenttia:

  1. Mulla on kysytty työhaastattelussa suoraan, että montako lasta aion hankkia. On myös kysytty (kun oli yksi lapsi) että koskas se toinen tulee. Joo... Enpä suunnittele elämää niin tarkkaan, mut vastasin et tuskin ainakaan nyt heti :D
    Jokseenkin epäilen, ettei miehiltä näitä kysytä.

    Samoin töissä on ehdotettu isovanhempia, tai isoisovanhempia sairaan lapsen vahdiksi. Tuntuu, ettei mene ymmärrykseen kun ilmoitan et ovat töissä, asuvat kaukana tai omat isovanhempani "asuvat" hautausmaalla.

    Jokseenkin tuntuu, että välillä työmaailma on aika raadollinen :)

    VastaaPoista
  2. Voi harmi :(
    Eniten särähtää korvaan tuo voiko isovanhemmat hoitaa ! Meillä myös mun vanhemmat työelämässä 700 kilsan välimatkalla . Miehen vanhemmista toinen kuollut ja toinen Caribialla ... Tukiverkosto heikko. Sairaan lapsen käytän itse lääkärillä ja hoidan myös !
    Tsemppiä ❤️❤️

    VastaaPoista
  3. Oletko oikeasti tyytyväinen työhösi mcdonaldsissa? En todellakaan halua loukata seuraavilla kysymyksillä; eikö sinulla ole unelmia paremmasta työstä tai jatko-opiskeluista? Saada jotain suurempaa elämään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa !
      Tällä hetkellä se duuni ja duuniporukka haasteet, apulaisravintolapäällikön työtehtävät ym sopii kuvioon:) toki mulla on opiskelut kesken / tauolla , taisin tuohon muotoilla sen hieman yksiselitteisesti. En aijo mäkistä jäädä eläkkeelle, eli varmasti jossain vaiheessa haen toisia haasteita. Olen iloinen että tämän työn ohella mulla on aikaa lapsille eikä töitä tarvii viedä kotiin. Haluan ehdottomasti silti kehittää itseäni , haukata suuremman palan kakkua , saada muutakin työkokemusta ja koulutusta:) vastaus , kyllä minulla on unelmia , tänään en ole mitään muuttamassa ...
      Vastasiko yhtään?
      Millä alalla itse toimit ? Millainen on sinun unelma-ammattisi? <3


      -Rea

      Poista
    2. Ainiiiin ja ihan ihan unelma-ammatti ihan eri alalta olisi kätilö tai henkisen puolen personal trainer :) katsotaan minne tie vie mut ainakin muutamia vuosia tässä , ei kiire mihinkään :)

      Poista

Jokainen kommentti on ilo minulle <3